Veelgestelde vragen

Hoe maak ik een afspraak bij Omnimed


Omnimed is een verwijspraktijk. Wanneer u een verwijsbrief van uw tandarts of huisarts heeft gekregen, kunt u telefonisch een afspraak maken.

Kan ik online een afspraak maken?


Nee, dit kan niet. Wij vragen u telefonisch contact met ons op te nemen voor het maken van een afspraak. Wilt u dat wij u terugbellen? Dan kunt u het contactformulier invullen.

Maakt Omnimed ook de kroon, brug of prothese?


Meestal komt u bij Omnimed alleen voor het plaatsen van een implantaat en maakt uw eigen tandarts de kroon, brug of prothese. Mocht uw tandarts het maken van de kroon, brug of prothese willen uitbesteden of heeft u geen eigen tandarts, dan is het mogelijk om de kroon, brug of prothese bij Omnimed te laten maken.

 

Ontvang ik altijd een begroting?


Ja, na het eerste consult ontvangt u van ons altijd een begroting van het behandelplan. De kosten van het maken van de kroon, brug of prothese wordt hier niet in meegenomen. Deze begroting ontvangt u van uw eigen tandarts.

Een behandeling voor een kroon op implantaat bestaat uit twee delen. Het plaatsen van een implantaat en het maken plus plaatsen van de kroon, brug of prothese. Wij bespreken graag met u welk deel van de behandeling bij Omnimed wordt uitgevoerd en welk deel uw tandarts zelf doet. Zo nodig passen we de begroting aan. 

Kan ik bij Omnimed terecht voor een reguliere tandartscontrole?


Nee, dit kan niet. Omnimed is geen tandartspraktijk maar een gespecialiseerde verwijspraktijk voor kaakchirurgie en implantologie. Alleen wanneer u bij Omnimed een prothese heeft gekregen, met of zonder implantaten, kunt u bij ons onder controle blijven.  

Is een behandeling onder narcose mogelijk?


Ja, bij Omnimed is een behandeling onder narcose mogelijk. Meestal is dit niet nodig. Ons team is gespecialiseerd in een goed en vlot verloop van de behandeling. Hierdoor ervaren de meeste patiënten de behandeling onder plaatselijke verdoving als zeer positief. De meeste behandelingen duren ongeveer 30 tot 45 minuten. 

Een behandeling onder narcose is alleen mogelijk onder een aantal voorwaarden. Tijdens een consult vertellen wij u meer over. U kunt telefonisch een afspraak maken voor een intake narcose wanneer u een verwijsbrief heeft van uw tandarts of huisarts. 

Wordt een implantaat vergoed door mijn zorgverzekering?


Dit is afhankelijk van uw gebitssituatie en uw aanvullende tandartsverzekering. Wanneer u een tand of kies wilt vervangen door een kroon of brug op implantaten, dan komt u in aanmerking voor een gedeeltelijke vergoeding vanuit uw aanvullende tandartsverzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van uw verzekering. In uw polisvoorwaarden staat waar u recht op heeft. Omnimed hanteert de zogenoemde UPT codes (tandartscodes) om de behandeling te declareren.
 
Een veel gehoord antwoord van zorgverzekeraars, op de vraag of een implantaat ten behoeve van een kroon of brug voor vergoeding in aanmerking komt is, dat u in aanmerking komt na een aanvraag door de medisch specialist. Dit is onjuist. U komt alleen voor vergoeding in aanmerking vanuit de aanvullende verzekering. Hier is geen aanvraag van u medisch specialist nodig.

Alleen wanneer u volledig tandeloos bent, uw kaak geslonken is en uw kunstgebit los zit, dan kan het zijn dat u recht heeft op vergoeding vanuit de basisverzekering voor implantaten ten behoeve van een klikgebit. Uw kaak moet hiervoor aan een paar voorwaarden voldoen. De specialisten van Omnimed kunnen dit voor u beoordelen en een aanvraag bij uw zorgverzekering indienen. Wanneer er voor deze behandeling een machtiging van uw zorgverzekering is verkregen, betaald u wel een eigen bijdrage voor het maken van prothese plus uw eigen risico. 

Ik gebruik bloedverdunners of andere medicatie. Kan de behandeling dan doorgaan?


Ja, meestal is dit geen probleem. Wanneer u voor een eerste consult komt, stellen wij u altijd een aantal vragen over uw gezondheid en medicijngebruik. Wanneer u veel medicatie gebruikt, vragen wij u een medicatielijst mee te nemen. De arts bespreekt met u de aandachtspunten met betrekking tot het medicijngebruik, ter voorbereiding op de behandeling. 

Kan er bij iedereen een implantaat geplaatst worden?


Ja, bij bijna iedereen kan een implantaat geplaatst worden. Een enkele keer zijn er situaties in de mond die maken dat een behandeling voor een implantaat wordt afgeraden. Een alternatieve behandeling wordt dan met u besproken. 

Hoe lang gaat een implantaat mee?


Een implantaat gaat (bijna) altijd levenslang mee, maar soms gaat een implantaat toch verloren. De reden hiervoor kan zijn dat het implantaat niet goed vastgroeit in het kaakbot. Op het implantaat zelf, zit een levenslange garantie.
 
Net als eigen tanden en kiezen is het van belang dat u uw implantaten goed schoonmaakt. Daarnaast is het belangrijk dat u regelmatig een bezoek brengt aan een mondhygiëniste. Omnimed heeft een eigen mondhygiëniste in huis, zij kan u advies geven over het schoonmaken en onderhouden van uw gebit en implantaten. 

Ik heb te weinig kaakbot, kan dit hersteld worden?


Ja, in de meeste gevallen wel. Een implantaat kan alleen in een ruime hoeveelheid bot goed vastgroeien. Wanneer er te weinig bot aanwezig is, is het bijna altijd mogelijk om bij het plaatsen van het implantaat extra kunstbot aan te brengen.
 

Wordt het implantaat tijdens het eerste consult direct geplaatst?


Een eerste consult wordt zo gepland dat er goed beoordeeld kan worden of u voor een implantaatbehandeling in aanmerking komt. De voor- en nadelen worden met u besproken net als de kosten van de behandeling. Gaat u akkoord met het behandelplan, dan wordt tijdens een vervolgafspraak het implantaat geplaatst. 

Wat is een implantaat?


Een implantaat is een vervanging voor een tandwortel, die tijdens een kleine chirurgische ingreep in het kaakbot wordt geplaatst. Implantaten zien er uit als een klein schroefje en zijn gemaakt van titanium. Een implantaat is een sterke basis voor een kroon, brug of prothese.
 

persoon_75

Veelgestelde vragen

Hoe maak ik een afspraak bij Omnimed?

Omnimed is een verwijspraktijk. Wanneer u een verwijsbrief van uw tandarts of huisarts heeft gekregen, kunt u telefonisch een afspraak maken. 



 

Kan ik bij Omnimed terecht voor een reguliere tandartscontrole?

Nee, dit kan niet. Omnimed is geen tandartspraktijk maar een gespecialiseerde verwijspraktijk voor kaakchirurgie en implantologie. Alleen wanneer u bij Omnimed een prothese heeft gekregen, met of zonder implantaten, kunt u bij ons onder controle blijven. 

Is behandeling onder narcose mogelijk?

Ja, bij Omnimed is een behandeling onder narcose mogelijk. Maar meestal is dit niet nodig. Ons team is gespecialiseerd in een goed en vlot verloop van de behandeling. Hierdoor ervaren de meeste patiënten de behandeling onder plaatselijke verdoving als zeer positief. De meeste behandelingen duren ongeveer 30 tot 45 minuten.

Een behandeling onder narcose is alleen mogelijk onder een aantal voorwaarden. Tijdens een consult vertellen wij u hier meer over. U kunt telefonisch een afspraak maken voor een intake narcose wanneer u een verwijsbrief heeft van uw tandarts of huisarts. 

Ik gebruik bloedverdunners of andere medicatie. Kan de behandeling dan doorgaan?

Ja, meestal is dit geen probleem. Wanneer u voor een eerste consult komt, stellen wij u altijd een aantal vragen over uw gezondheid en medicijngebruik. Wanneer u veel medicatie gebruikt, vragen wij u een medicatielijst mee te nemen. De arts bespreekt met u de aandachtspunten met betrekking tot het medicijngebruik, ter voorbereiding op de behandeling. 

  • Levenslange garantie
  • Gerenommeerde kaakchirurgen
  • Teamwork
© 2024 Omnimed. Alle rechten voorbehouden